Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil

-
Information
Så upptäcker du en trasig fläkt sensor
När du kör, håll ett öga på motorns temperatur mätare på instrumentpanelen. Om visaren tenderar mot den röda zonen, kontrollera driften av kylsystemets fläkt. Orsaken till överhettning kan ligga i att den sensor som är ansvarig för att aktivera fläkten, eller en skadad termostat, eller fel på fläkten själv, eller att en luftficka bildats i systemet.
För att kontrollera fläktens aktiverings sensor, används en ir-termometer. Använd den för att mäta temperatur på kylaren. Om det överstiger 90-95 °C, och fläkten inte är aktiverad, är sensorn troligtvis skadad.
För en mer exakt diagnostisering av orsaken bakom en överhettad motor får du genom att uppsöka en verkstad.
Du måste diagnostisera fläkt sensorn mer ingående om du hittar följande symptom:
Orsaker bakom ett fel på fläkt sensorn
Fläkt sensorn är en mycket viktig komponent. Om ett fel inte upptäcks i tid så kan motorn överhettas och behöva renoveras eller bytas ut helt och hållet. Därför vill du bevaka kylsystemet mycket noga och regelbundet. Oftast brukar sensorn sluta fungera på grund av att den nått slutet av sin livslängd.
Driftsförhållanden också påverka komponentens livslängd. Om fordonet har använts länge vid temperaturer över 30 °C, och fläkten var i drift större delen av tiden, kan detta leda till snabbare förslitning av sensorn.
Dessutom kan komponenten haverera på grund av dålig kvalité. Det finns många falska kopior på marknaden som tyvärr inte håller länge.
Så lagar och byter du ut fläkt sensorn
Eftersom fläkt sensorn är en komplett enhet så går det inte att laga den. Vid fel så ska den endast bytas. Utbytet kan du utföra på egen hand vilket går snabbt och enkelt.
Gör följande: