Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil

-
Information
En kamaxel är en stång som är försedd med ett flertal kammar. Dessa kammar är utbuktningar vilka är placerade sida vid sida. Deras syfte är att öppna och stänga motorns vertilerna vid rotation av kamaxeln. Kamaxlar är smidda av stål eller gjutjärn. Under den senaste tiden är så kallade sammansatta kamaxlar populära. De består av enskilda delar som är sammankopplade. Typiskr används olika materialer så att vikten kan optimeras.
En defekt på kamaxeln är allvarligt, eftersom det resultaterar ofta i en kolvskada. I bästa fall är endast kamremmen skadad. Därefter krävs bara ett enkelt utbyte av detta bildel. I gamla fordon kan det hända om kamaxels slitage. Emellertid placeras axeln vanligtvis så att den fungerar så länge som bilen själv. Men naturligtvis kan ett sakfel vara närvarande eller har skett under många år av extrem stress. Bytet av axeln bör överlåtas till en professionell, särskilt om det finns andra motordelar som skadas.
I början av reparationsarbetet tas ventilkåpan bort. Det kräver flera steg som ska utföras i exakt ordning innan den gamla kamaxeln tas bort och den nya kan installeras. Reservdelarna ska hanteras med försiktighet, eftersom det kan resultatera i en spricka i när den faller till marken. Om du fortfarande behöver en reservdel till din bil ska du säker hitta den här. Vi har tändstift, bromsklossar, knogstyrning, kylvätskeslangar, cylindrarmästare, vevstakar, luftfilter, kopplingslager, bränslefilter, kompressorer och många andra bilar av hög kvalitet som är prisvärda.
Fel på kamaxeln
Tecken på kamaxelfel
Orsaker till kamaxelfel
Diagnostik
Du bör undersöka systemet var 75-100:e kilometer. Det rekommenderas att du gör diagnosen av kamaxeln på en verkstad där de kan justera varje del. Du kan bara kontrollera, motoreffekten och oljenivåerna själv.
Reparation och byte av kamaxeln
installera en ny axel genom att utföra alla åtgärder i omvänd ordning.